بيدود، مهمان نارنجي تهران

۳۶ بازديد

بيدود، مهمان نارنجي تهران بهرخ داودي ۱۳۹۸/۴/۲۴ نظرات (3) 10  0بيدود، مهمان نارنجي تهرانشايد وقتي اولين بار در سال ۱۳۹۵ شركت پاك چرخ ايرانيان پيشنهاد پروژه‌ي بيدود يا همان دوچرخه‌هاي اشتراكي هوشمند را داد كسي آن ها را جدي نگرفت. ولي امروز ميبينيم كه اين مهمان‌هاي نارنجي تهران در همه جاي شهر پخش شدند و آماده‌ي هم سفر شدن، هر چند كوتاه با عابران هستند. هدف اين شركت نوپا كمك به محيط زيست و بالا بردن سلامت شهريست، تا با اين زنجيره ي ركابي قدمي جلوتر براي زمين دوست داشتنيمان برداريم. اين شركت خصوصي است و تحت نظر شهرداري يا مورد حمايت ارگان و سازمان خاصي نيست ولي مديران ارشد اين شركت بيان كرده اند كه شهرداري از پروژه ي آن ها استقبال كرد و بستر را براي آن‌ها مهيا نمود.
بيدود
بيدود از تركيب نوآوريِ دوچرخه‌‌ها و فناوري تازه اينترنت و اشيا استفاده كرده است. اينترنت و اشيا كه به اختصار لات نام دارد، اشاره به تمام اشيا و وسايلي دارد كه به شبكه‌ي اينترنت متصل مي‌شود و به وسيله‌ي تلفن‌هاي همراه، لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها و توسط اپليكيشن موجود روي آن‌ها قابل كنترل و مديريت هستند. براي استفاده از بيدود ها كافي است اپليكيشن ها را بر روي تلفن همراه خود نصب كنيد و سپس از طريق اپليكيشن به دنبال نزديك ترين دوچرخه‌ي بيدودي خود بگرديد و سپس پس از يافتن آن به محل استقرار دوچرخه رفته و با گوشي همراه خود و از طريق كيو آر كد، كد درج شده روي دوچرخه را اسكن كنيد تا باز شود.
بيدود
از مزيت اين دوچرخه ها علاوه بر شهر بدون ترافيك و آلودگي و با هواي پاك و حمل و نقل آسان مي‌توان به اين اشاره كرد كه اين دوچرخه‌ها پس از اتمام سفر شهري شما بدون نياز به تحويل كسي و فقط با پارك كردن آن‌ها در پياده رو و قفل كردن آن‌ها مي‌توانند منتظر راكب و ركاب بعدي بمانند. همچنين كمپاني سازنده‌ي بيدود در هزينه ي جابه جايي نيز به شهروندان ياري رسانده است و آن را براي آن‌ها كاهش داده است. بيدود هيچ وقت تعطيل نيست و ۲۴ ساعته در تمام روز هاي سال در حال خدمت به شهروندان خود مي‌باشد و حتي دقيقه اي خارج از سرويس دهي نيست.
اعتقاد سازندگان بيدود بر اين است كه حلقه‌ي مفقود ترافيك و آلودگي هوا در كلان شهر‌هايي از جمله تهران دوچرخه است‌. علاوه بر كاهش حجم ترافيك درون شهري كه در بالا نيز گفته شد، و عوامل ديگري نظير جلوگيري از اتلاف وقت، كاهش بيماري‌هاي قلبي و تنفسي، پيشگيري از پوكي استخوان، قطع چربي ها، بهبود وضعيت كلي بدن، منظم بيدار شدن، درمان ورم مفاصل، قوي كردن ماهيچه‌ها و حتي كاهش استرس ، دوچرخه‌ها بر چرخه‌ي اقتصادي و مديريت سوخت نيز تاثير مي‌گذارند و در كاهش مصرف سوخت نقش به سزايي دارند. لازم به ذكر است تمامي شهروندان بالاي ۱۵ سال اجازه‌ي استفاده كردن از دوچرخه هاي بيدود را دارند.
بيدود
حال وضعيت دوچرخه سواري زنان در سطح شهر به چه صورت است؟ سهم آنان از اين پروژه چيست؟ همان طور كه از قبل مي‌دانيم زنان حق استفاده از دوچرخه را ندارند و حالا سرويسي در دسترس است كه مي گويد طبق دلايل گفته شده به دوچرخه‌ها رو بياوريم و از آن‌ها استفاده كنيم. اكنون اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا زنان نيز در اين روند نقشي دارند؟ محسن پورسيدآقايي به معاونت حمل و نقل شهرداري تهران مي‌گويد خانه‌هاي دوچرخه هم به زنان و هم به مردان دوچرخه بدهند، فقط از بانوان مي‌خواهد تا با رعايت پوشش خود به تعطيلي پروژه‌هايي از اين قبيل منجر نشوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.